Wat geloven die mormonen nu eigenlijk?


Wat geloven die mormonen nu eigenlijk?

Geschreven door Pieterjan Boom

Het geloof van de mormonen begint bij een man. Een man die ergens in een wereld woonde, niet hier, maar een wereld die vergelijkbaar was met de onze². Hij woonde daar met nog vele andere bewoners van die wereld en leidde een goed leven. Niemand is natuurlijk perfect bij geboorte, maar deze man streefde ernaar om een rechtschapen leven te leiden en wilde zijn god dienen door te leven naar de voorschriften en wetten die zijn god hem geopenbaard had. Doorheen het leven worstelde hij met dezelfde problemen die wij tegenkomen in ons aardse leven. Hij richtte zijn leven in om zoveel als hij kon naar de wil van zijn god te leven en slaagde er zelfs in om de zonde in zijn leven te overwinnen. Toen hij stierf, begon er voor hem een nieuw tijdperk. Aangekomen in de geestelijke wereld, blijft hij zich ontwikkelen en bijsturen om waardig te zijn en in de toekomst bij zijn god te komen wonen. Na zijn eerste lichamelijke opstanding leeft hij in het millennium³ omdat hij zich in zijn bestaan tot nu toe heeft kunnen vervolmaken door de normen en regels van zijn god te volgen. Hij heeft dan ook geen schrik als hij tijdens zijn laatste oordeel voor zijn god komt te staan. 

Een god worden en je eigen wereld maken

Tijdens dit oordeel worden zijn daden en keuzes geoordeeld en wordt hij waardig bevonden om in het Celestiale koninkrijk van zijn god te komen wonen. Gedurende zijn tijd in dat koninkrijk van zijn god leert hij bij en ontwikkelt hij zich tot het niveau dat zijn god hem waardig acht om zelf een eigen wereld te stichten 4. Deze man, die zelf een god geworden is 5, krijgt nu de gelegenheid van zijn eigen vader en schepper om zelf een universum te creëren. Hij heeft nu de macht om uit bestaande intelligentie en materie 6 zijn eigen wereld te scheppen en te vormen zoals hij maar wilt.

In het voorsterfelijke bestaan heeft god (de man die nu god geworden is) minstens 1 (waarschijnlijke meerdere) vrouwen leren kennen waar hij mee getrouwd is en aan verzegeld is tijdens zijn leven op aarde en/of in de tijd tussen zijn proefperiode op aarde 7 en zijn Celestiale heerlijkheid 8. Omdat hij met deze vrouwen getrouwd is voor tijd en alle eeuwigheid, heeft god (die god geworden man) nu de kans om kinderen bij hen te krijgen. Wij zijn dus allemaal letterlijk de kinderen van (die) god. Alle mensen zijn (half)broers of zussen, kinderen van onze hemelse vader en een van zijn vrouwen.

In ons voorsterfelijk bestaan leefden wij allemaal, geen enkel mens uitgezonderd, in het Celestiale koninkrijk als geesteskinderen van god 9. God heeft ons verwekt bij zijn vrouwen en ons geformeerd uit bestaande intelligentie. Dit betekent dat we in een zekere vorm van (materiële) intelligentie al eeuwig bestaan en niet pas ontstaan zijn door het handelen van god en zijn vrouw. 

Op het moment van god’s handelen, transformeerden we als het ware van een eeuwige intelligentie naar een geesteskind van god10. Op een zekere dag toen er genoeg geesteskinderen waren om een aarde te beginnen bevolken hield god een grote raad in de hemel 11. Bij deze raad waren alle geesteskinderen aanwezig en de goden die god waren voorgegaan12. Er werd hen de volgende vraag voorgelegd: “Hoe zullen de mensen van de planeet aarde verlost worden?”. De vraag die op tafel kwam tijdens deze hemelse raad is welk heilsplan er voor de mensen op aarde zou gelden. Hoe en waarom zouden de mensen op aarde door de proeftijd moeten gaan? De mens die tijdens de proeftijd op aarde leeft, moest kunnen verlost worden van zonden en van het sterfelijk lichaam. Om deze problemen die verbonden zijn aan de proeftijd op aarde op te lossen, waren er minstens twee kandidaat-verlossers 13 . De eerste was jezus, de oudste van alle geesteskinderen van god 14, de tweede kandidaat was satan.

Jezus wilde gods plan helemaal uitvoeren zoals god het wilde. Hij zou sterven voor de zonden van de mensen en opstaan uit de dood zodat ook wij de rest van gods kinderen een verheerlijkt lichaam zouden kunnen krijgen door ons te houden aan de geboden. We zouden niks herinneren over de tijd dat we bij god leefde voordat we naar de aarde kwamen maar zouden wel het vermogen behouden om goed van kwaad te onderscheiden en liefde en waarheid te herkennen jezus zou ons helpen om via onze ervaringen en beproevingen voortdurend de juiste beslissingen leren nemen en zo door bekering en door verbonden te sluiten met god terug te kunnen keren naar onze hemelse vader. Onze andere broer, satan, de tweede kandidaat-verlosser zag het anders en wilde onze keuzevrijheid wegnemen zodat we geen andere optie zouden hebben dan te gehoorzamen aan gods voorwaarden en openbaring tijdens onze proeftijd15. God verwierp dit voorstel en koos jezus als verlosser voor onze mensheid. Gods plan was gebaseerd op onze keuzevrijheid zodat hij zou weten of wij zelfs na doorheen de proeftijd op aarde, weg van zijn glorie in het voorsterfelijke bestaan vrijwillig zouden kiezen om god te dienen in ons leven. Dit was een van de voornaamste doelstellingen van een leven in dit stoffelijk lichaam.

Satan was het niet eens met de beslissing en tot de teleurstelling van god en jezus was niet enkel satan het oneens en ging 1/3e van de kinderen van god achter satan staan. Hierdoor ontstond er een hemelse strijd tussen beide groepen. Aan de ene kant stond satan met zijn aanhangers tegenover de groep die voor het plan van hun vader en jezus gekozen hadden. Kort gezegd verloor satan de strijd en werd hij samen met zijn aanhangers de hemelen uitgezet door god. Satan en zijn aanhangers werden van toen af aan de duivel en zijn engelen. Als straf voor hun opstand kregen zij niet de kans op een stoffelijk lichaam en werd het hen zodoende onmogelijk gemaakt om in een verheerlijkt lichaam terug te keren naar gods heerlijkheid in het Celestiale koninkrijk; laat staan zelf ooit deel te nemen aan het proces van verhoging om zelf goden te worden 16

Onze proefperiode op aarde begint

Nadat jezus door god aanvaard was om de verlosser van de mensheid te worden, gaf god opdracht aan jezus om de aarde te formeren zodat gods kinderen zouden kunnen beginnen aan het sterfelijk bestaan17. Het sterfelijk bestaan tijdens onze proefperiode op aarde is een belangrijk onderdeel in de leer van de verhoging binnen gods plan van geluk. Voor dit plan was de schepping nodig, die op haar plaats de zondeval en de verlossing nodig had. De schepping, zondeval en verlossing zijn de drie fundamentele onderdelen van gods plan.
De formering van een paradijselijke planeet kwam van god. De sterfelijkheid en de dood kwamen in de wereld door de val van Adam en Eva. Onsterfelijkheid en de mogelijkheid op een eeuwig leven worden in gods plan voorzien door het verlossende werk van jezus. De schepping, de zondeval en de verlossing waren allemaal al lang gepland door gods voorzienigheid; zelfs lang voor het scheppingswerk van jezus begon18.

God ging op weg met de mensheid doorheen de tijd waar we over kunnen lezen in het oude testament. Hij koos Abraham als stamvader van het joodse volk. Een volk waardoor god zijn plan van geluk verder vorm heeft gegeven zodat wij ook verlost kunnen worden, mede door het werk van de vele afstammelingen van Abraham die de boodschap van god steeds hebben verkondigd en doorheen het hogere en lagere priesterschap (lees hieronder) gods wil en leiding hebben laten doorstromen naar de mensen op aarde.

De verlossing van de dood en de mogelijkheid tot vergeving door het houden van de geboden en het sluiten van verbonden, komt vooral door 1 specifieke afstammeling van Abraham. Jezus christus is een goede 2000 jaar geleden zijn eigen schepping binnengekomen om een van de belangrijkste schakels in gods plan van verlossing te zijn. 

Het hogere en lagere priesterschap en het boek op gouden platen

Dit hogere en lagere priesterschap kennen wij nu in deze laatste bedeling als het Aäronische en Melchizedeks priesterschap19 . Doorheen de eeuwen zijn deze priesterschappen de manier geweest hoe god gelovigen de autoriteit gegeven heeft om hem te vertegenwoordigen naar de mensheid. Jammer genoeg is de kerk van jezus christus vanaf de schepping tot deze laatste bedeling regelmatig in verval geraakt. Door de slechtheid van de mensheid 20. Dit zien we bijvoorbeeld steeds terugkeren in de bijbel: na elke periode van afvalligheid, richt god een profeet op die het priesterlijke gezag herstelt voor de bedeling die op dat moment door god hersteld werd. Tijdens deze voorgaande bedelingen gaf god de mensheid aanwijzingen en richting doorheen zijn profeten. De namen en de sleutels van de toen geldende priesterschapsmacht waren anders dan in deze laatste bedeling. God voorzag voor elke tijd, voor elke bedeling, wat er nodig was en wat de mensheid verdragen kon van gods openbaringen voor die specifieke tijd. 

Het priesterschap is er dus sinds Adam altijd geweest en is vernoemd naar de beroemde dragers van dit priesterschap, Melchizedek en Aäron. Jezus zelf is de laatste hersteller van zijn kerk voor de laatste grote afvalligheid begon. Het priesterschap is de manier geweest hoe god zijn kerk geleid heeft van Adam tot de huidige profeet Russell M. Nelson toe 21. God is nooit gestopt met het spreken tot zijn kerk en heeft doorheen het priesterschap steeds meer van zich geopenbaard aan zijn kinderen. Via zijn priesterschap zal god blijven spreken tot zijn kerk en zijn kinderen. Enkele van die priesterschapdragers waren Lehi en zijn zoon Nephi. Zij woonden in Jeruzalem en god stuurde hen naar het Amerikaanse continent zo’n 600 jaar voor Christus. Daar groeiden uit deze godsmannen twee volkeren op: de Nephieten en de Lamanieten. 

God werkte door de geschiedenis van de joden en de eerste kerk in het Middellandse zeegebied zijn plan van geluk uit voor de mensheid. Daarnaast voorzag god ook een tweede aanvullende getuigenis van zijn zoon en verlosser in gods plan van geluk doorheen de volkeren die uit Lehi en Nephi zijn voortgekomen. Deze tweede en waardevolle getuigenis is tijdens het leven van deze volkeren opgetekend op gouden platen. De belangrijkste gebeurtenis op deze gouden platen was het bezoek van jezus christus aan de Nephieten kort na zijn opstanding

Het boek is door vele profeten door de geest van profetie en openbaring geschreven. Hun woorden werden aangehaald en samengevat door een profeet en geschiedschrijver die Mormon heette. Nadat Mormon zijn schrijfwerk had voltooid, droeg hij het verslag over aan zijn zoon Moroni, die er enkele woorden van zichzelf aan toevoegde en de platen in de heuvel Cumorah verborg 22, waarna hij stierf als laatste van zijn beschaving. Na zijn dood bleven de gouden platen verstopt achter tot god ze terug liet vinden in 1823.

 

 

Hoewel de bedeling en het priesterschap door jezus christus hersteld was door zijn bediening in Israël en onder de Nephieten nog lang na zijn aardse leven stand gehouden heeft, is er na de dood van de apostelen 23  toch dwaalleer en afvalligheid in de kerk geslopen en heeft god uiteindelijk het priesterschap (en daarmee zijn kerk) terug weg moeten nemen van de aarde. Door de grote afvalligheid ging het apostolisch gezag om priesterschapsleutels te verlenen en openbaringen voor de kerk te ontvangen verloren. Evenals vele waardevolle leerstellingen. Er kwamen steeds meer fouten ideeën over zijn onderwijs in de kerk die tot tegenstrijdige meningen en verloren waarheden leidden 24.

Joseph Smith krijgt een visioen

In Sharon Vermont, Amerika, op 23 december 1805 werd Joseph Smith geboren. Een man waar god een bijzonder plan voor had. In het voorjaar van 1820 was de 15-jarige Joseph aan het lezen in de bijbel van zijn familie. Hij was opgegroeid in een gebied waar veel verschillende kerken waren en waar er strijd was tussen de verschillende kerken. Bijna elke kerk dacht meer waarheid te hebben dan de andere en het was voor een gewone jongen uit een eenvoudige familie niet mogelijk om te weten welke kerk nu eigenlijk de échte kerk van God was. Omdat Joseph wel wilde weten wat God nu met hem van plan was, las hij in de Bijbel:

 

Komt een van u wijsheid tekort? Vraag God erom en hij, die aan iedereen geeft, zonder voorbehoud en zonder verwijt, zal u wijsheid geven (Jakobus 1:5)

Geïnspireerd door het woord van God ging hij daarom naar een rustige plaats in een bos niet ver van waar hij woonde. Daar knielde hij neer en bad tot God om wijsheid en op die ochtend in dat bos viel er een lichtkolom op hem die de helderheid van de zon overtrof en verschenen er twee personen aan Joseph. Een van hen zei: Dit is mijn geliefde zoon. Hoor Hem!. De zoon vertelde Joseph dat hij bij geen enkele van de kerken moest aansluiten, ‘want ze hadden alle ongelijk; en de Persoon die mij aansprak, zei dat al hun geloofsbelijdenissen een gruwel in zijn ogen waren; dat die belijders allen verdorven waren: ‘Zij naderen mij met hun lippen, maar hun hart is ver van mij; zij verkondigen als leerstellingen geboden van mensen en hebben een schijn van godsvrucht, maar verloochenen de kracht daarvan.’  God de vader en jezus zijn toen aan hem verschenen en dit moment van openbaring is het begin van de herstelling van het evangelie op aarde 25.

De kerk op aarde weer hersteld

Joseph mag de gouden platen vertalen

Later, op 21 september 1823, kreeg Joseph weer bezoek, maar nu in de nacht door een boodschapper van god genaamd Moroni. Moroni vertelde hem veel dingen van grote waarde. Het meest belangrijke van wat Moroni Joseph vertelde was dat er niet ver van daar verborgen in een heuvel een gouden boek verscholen lag. Een boek met de geschiedenis van de volkeren die voor zijn tijd op het Amerikaanse continent woonden en een aanvullend getuigenis bevatte over jezus christus en dat hij zijn kerk zou herstellen op aarde in deze laatste bedeling. Joseph moest nog vier jaar wachten tot hij eindelijk het boek ook echt in handen kreeg, maar god maakte hem in die tussentijd klaar voor zijn grote taak als ziener en vertaler. Door gods hulp zou hij twee jaar werken aan de vertaling van de gouden platen uit hervormd Egyptisch naar het Engels 26.

Toen Joseph en Olivier (zijn schrijver) tijdens het vertalen bij een tekst kwamen over het juiste gezag om te dopen, baden ze samen en vroegen aan god hoe ze dit gezag konden ontvangen. In antwoord op dit gebed verscheen aan hen Johannes de Doper die het Aäronische priesterschap herstelde en dit ervoor zorgde dat mensen terug gedoopt konden worden door iemand met het juiste gezag. Naast deze openbaring kwamen er in die beginperiode van de kerk verschillende ander boodschappers van god die aan Joseph Smith en de mensen rond hem verschenen.
Tijdens deze verschijningen herstelden Petrus, Jakobus en Johannes bijvoorbeeld het Melchizedeks priesterschap en brachten Mozes, Elisa en Elia verschillende sleutels van het priesterschap terug naar de kerk. Om een lang verhaal kort te houden… op 6 april 1830 was het eindelijk zo ver! Het Boek van Mormon was vertaald, het gezag in de kerk was terug en de kerk van Jezus Christus was eindelijk weer hersteld op aarde 
27.    

Nu de kerk van Jezus Christus hersteld is op aarde en het gezag om te dopen en alle andere verordeningen in deze laatste bedeling van het evangelie te doen terug hersteld is door de macht en de sleutels van het priesterschap kan de mens terug in contact komen met God. God heeft ons door de schriften en door hedendaagse openbaring bekend gemaakt hoe we aan onze eigen verhoging kunnen werken. En hoe we door ons kunnen bekeren van onze zonde, doorheen de tempel verordeningen, het naleven van onze verbonden, en ons leven aan hem te wijden om aanspraak kunnen maken om terug te mogen keren naar Zijn Celestiale glorie waar we waren voor onze proeftijd hier op aarde. 
Jezus christus heeft voor ons een belangrijke rol in Gods plan van geluk gespeeld. Dankzij zijn lijden in de tuin van Getsemane en sterven aan het kruis heeft hij de lichamelijke dood overwonnen. En het voor ons mogelijk gemaakt om door heel het proces van verhoging te kunnen gaan. Inclusief de belangrijke mogelijkheid om vergeving te ontvangen voor onze zonden door ons te bekeren van de zonde 28.

De tempel speelt een belangrijke rol in het leven van de heilige der laatste dagen. In de tempel kunnen we bepaalde verboden sluiten met God. Een van de belangrijkste verbonden met god is het huwelijk dat in de tempel verzegeld wordt voor tijd en alle eeuwigheid. Hierdoor zijn we zeker dat we na dit leven terug verenigd zullen worden met onze levenspartner en later doorheen de verhoging in het celestiale koninkrijk terug samen zullen zijn als huwelijkspartners 29.

 

Het doel van het leven op aarde voor de heilige der laatste dagen is om te slagen voor de proeftijd waarmee we hebben ingestemd tijdens ons voorsterfelijk bestaan. Als we slagen voor onze proeftijd hier op aarde en zo bewijzen dat we waardig zijn om de verhoging in te gaan, zullen we na dit leven op aarde als geestelijke wezens een periode leven in een soort van paradijs waar de heilige der laatste dagen zich zal inzetten om naar de “geestelijke gevangenen” te gaan.

God zal alle mensen oordelen

Het is voor in deze periode dat de heiligen der laatste dagen zich nu op aarde al laten dopen en verbonden sluiten voor de doden. In deze periode krijgen de mensen die om welke reden dan ook niet hebben kunnen kiezen op aarde de kans om deze postuum verordeningen te accepteren als hun eigen keuzes en kunnen de mensen die overleden zijn voordat ze lid konden worden van de kerk alsnog behouden worden en intreden in de verhoging. Voor de heilige der laatste dagen is dit een aangename periode waar ze naast dit werk voor de doden ook zelf kunnen werken aan hun verhoging en ontwikkeling voor het celestiale koninkrijk 30.

Voor de mensen die op aarde of in deze paradijs/geestelijke gevangenisperiode gods reddingsplan aanvaardde volgt er daarna een periode die we kennen als het millennium of duizendjarige vrederijk. De mensen die niet voor Gods plan van geluk hebben gekozen zullen in de geestelijke gevangenis blijven tot de dag dat alle mensen die ooit op aarde geleefd hebben voor god komen te staan 31.

God zal alle mensen oordelen naar hun geloof en daden. Waarna we verdeeld worden in vier groepen op basis van onze levens:

De eerste groep van waardige heiligen der laatste dagen zal naar het Celestiale koninkrijk gaan en daar zelf de kans krijgen om bij de hemelse vader te wonen en, door het proces van verhoging, op een dag zelf een god te worden. De tweede groep gaat naar het terrestriale koninkrijk. Dit zijn de mensen die geen slechte levens geleid hebben, maar door mensen of satan misleid zijn en god niet wilden erkennen. Mensen die hun verhoging niet waardig waren maar toch ook geen afvalligen zijn. En mensen die zonder de wet geleefd hebben. De derde groep zal naar het telestiale koninkrijk gaan. Dit zijn de mensen die slecht geleefd hebben en god zeker hebben afgewezen. De echte, overvloedige zondaars en onberouwvolle levens geleid hebben, helemaal weg van gods plan van geluk 32.

De vierde en laatste groep zal naar de buitenste duisternis gaan; ook gekend als de hel. Hier zijn satan en zijn volgers naartoe gestuurd door god, omdat ze tegen hem in opstand gekomen zijn in het voorsterfelijke leven. Hierdoor zijn ze ook nooit de aardse proeftijd mogen ingaan en hebben dus geen lichamen gekregen om het proces van verhoging mee te doorlopen. De heiligen der laatste dagen die het plan van god echt begrepen hebben en daarna toch zijn weg gelopen van god zullen door god ook naar deze laatste groep doorverwezen worden 33.
Voor de heilige der laatste dagen die waardig door dit leven overgaan in de verhoging in het Celestiale koninkrijk, is er een grote toekomst weggelegd. Een toekomst waarin zij net als hun hemelse vader op een dag de kans krijgen om het proces van verhoging zover doorlopen te hebben,
dat ze zelf goden zullen kunnen worden met de zegen van hun hemelse vader. Op een dag, heel ver van vandaag, zullen zij dan ook een aarde bevolken en een plan van verlossing opstellen in overleg met hun kinderen en door de macht van het priesterschap alles kunnen doen wat hun eigen hemelse vader voor hen gedaan heeft. 

Referenties

De referenties zijn bedoeld als aanzet om zo een paar plaatsen aan te reiken waar de lezer zelf de bronteksten in hun context kan opzoeken. We proberen op geen enkele manier alle mogelijke referenties te geven voor deze onderwerpen. In dat geval zou deze lijst vele malen langer moeten zijn.

[bevinden zich in de laatste checkfase – komen er spoedig aan!]

We hebben ook video’s gemaakt die je meenemen in de basis van het mormonisme. Klik hier om ze te bekijken.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *